Factura electronică obligatorie din 2024: tot ce trebuie să știți despre sistemul RO e-Factura

factura electronică

Digitalizarea fiscală în România face un pas mare înainte începând cu 1 ianuarie 2024, o dată cu introducerea facturării electronice obligatorii pentru toate tranzacțiile Business to Business (B2B). Conform Ministerului de Finanțe și Agenției Naționale de Administrare Fiscală – promotorii proiectului e-Factura – scopul acestei reforme este de a preveni și combate evaziunea fiscală printr-o monitorizare mai bună a gradului de colectare a TVA.

Iată cum funcționează acest sistem de facturare electronică, ceea ce trebuie sa știți pentru a respecta noile prevederi legale începand cu 2024 și cum vă pot ajuta soluțiile Cegedim RX în acest proces.

Începând cu 1 iulie 2024, e-Factura este considerată singurul document valid din punct de vedere fiscal și trebuie obligatoriu introdusă în sistemul RO e-Factura în termen de 5 zile calendaristice (incluzând zilele de weekend și sărbătorile legale), calculat din ziua următoare emiterii facturii.

Sistemul RO e-Factura: ce este si pe cine vizează ?

Factura electronică și sistemul RO e-Factura sunt reglementate de legea nr. 139/2022 și OUG. nr. 41/2022. Obligatorie începând cu 1 iulie 2022, e-Factura viza inițial următoarele tipuri de tranzacții:

  • Business to Government (B2G) – pentru toate achizițiile publice efectuate între statul român și companiile private
  • Business to Business (B2B) – pentru tranzacții cu produse prezentând un risc ridicat de evaziune fiscală (conform Ordinului 12/2022)
  • Cele în urma cărora rezultau facuri emise pe baza voucherelor de vacanță

Începând cu 1 ianuarie 2024, acest sistem devine obligatoriu pentru toate tranzacțiile B2B. Practic, de la această dată, toți agenții economici care iși desfășoara activitatea pe teritoriul României și efectuează tranzacții cu alți agenți economici în relație B2B trebuie să poată emite și primi facturi în format electronic.

În viitor, sistemul RO e-Factura va fi extins si la relațiile Business to Consumer (B2C) în mod obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025. OUG nr. 69/2024 publicată în Monitorul Oficial din 21 iunie 2024 introduce înă deja această posibilitate pentru tranzațiile B2C de la 1 iulie 2024, în mod opțional.

E-Factura 2024: mod de utilizare și beneficii

Începând cu 1 ianuarie 2024, toate companiile din România care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii pe teritoriul țării sunt obligate să utilizeze sistemul național de facturare RO e-Factura pentru emiterea și transmiterea de facturi în format exclusiv electronic în tranzacțiile între ele. Pentru a permite prelucrarea electronică, factura trebuie astfel emisă, trimisă și primită în format XML.

Nerespectarea acestei noi măsuri legislative implica diferite sancțiuni aplicabile începând cu:

  • 1 iunie 2024: amendă între 1.000 – 10.000 lei pentru nerespectarea termenului limită de 5 zile lucrătoare între emiterea și transmiterea facturilor prin sistemul e-Factura (termen extins de la 1 aprilie 2024)
  • 1 iulie 2024: amendă între 1.000 – 10.000 lei pentru nerespectarea termenului limită de 5 zile calendaristice între emiterea și transmiterea facturilor prin sistemul e-Factura

De la 1 iulie 2024, în cazul în care facturile nu sunt încărcate deloc in sistemul RO e-Factura, amenda va fi de 15% din valoarea facturii. De asemenea, începând cu aceeași dată,  destinatarii unei facturi emise și neraportate în sistemul național de facturare sunt și ei sancționați cu amendă egală tot cu 15% din valoarea totală a facturii.

Concret, implementarea RO e-Factura este facilitată de Spațiul Privat Virtual (SPV) – platforma națională gratuită ce poate fi accesată permanent pe site-ul ANAF. Pentru a putea emite sau primi facturi elecronice, orice operator economic trebuie mai întâi să se înregistreze pe această platformă și să obțină propriile credențiale pentru accesarea SPV.

Un astfel de sistem de facturare electronică precum RO e-Factura prezintă multiple beneficii, precum derularea transparentă a contractelor dintre agenții economici și eficientizarea întregului proces de facturare. Aceasta implică următaorele avantaje:

  • Reducerea timpului de transmitere a facurilor
  • Validarea datelor și primirea confirmării în momentul transmiterii facturilor
  • Trasabilitatea informațiilor legate de distribuitori/furnizori și plăți
  • Reducerea costurilor generate de procesul tradițional de facturare (livrare, arhivare, consumabile etc.)
  • Impactul pozitiv asupra mediului

RO e-Factura și aplicațille Cegedim RX

Soluțiile software Cegedim RX pentru farmacii, cabinete medicale și clinici, depozite farmaceutice și retail facilitează întregul proces de tranziție la factura electronică în 2024 prin:

  • Conectare la sistemul software al ANAF pentru transmiterea automată a facturilor electronice
  • Funcționalități și configurări avansate pentru gestionarea activităților de natură financiar-contabilă
  • Dezvoltare software și consultanță pentru a răspunde nevoilor specifice ale clienților noștri vizați de RO e-Factura și noile prevederi fiscale

Unul din principalele avantaje ale utilizării soluțiilor noastre in contextul RO e-Factura este reprezentat de faptul că facturile trimise de către distribuitori/furnizori se pot descărca automat din portalul SPV utilizând direct aplicațiile Pharmec FarmacieTM, Pharmec Cabinet TM și BitExplorer TM.

Se câștigă astfel timp prețios evitându-se conectarea în prealabil în SPV pentru descărcarea facturilor electronice și încărcarea lor ulterior în aplicația utilizată. Facturile descărcate automat intră pe fluxul de import proforme deja existent în aplicație.

Etichete
Aptitudini

, , , ,

Postat pe

25 iunie 2024

Autor Cegedim RX

Doriți să aflați mai multe?

Ne-ar plăcea să luăm legătura cu dvs.!

Dacă aveți o întrebare sau doriți mai multe informații despre produsele și serviciile noastre, contactați-ne.