Experții Cegedim Customer Information au realizat o prognoză pentru a determina evoluția pieței de farmaceutice din România în perioada 2023 – 2026. Această prognoză este o estimare a consumului de medicamente care vor fi eliberate pacienților, atât prin farmaciile de retail, cât și prin farmaciile de spital (sell-out) în perioada menționată. Iată un rezumat al principalelor informații din acest raport.
Evoluția pieței farmaceutice din România: rezumatul prognozei de piață 2023 – 2026
În cadrul acestui studiu sunt detaliate următoarele 5 subiecte:
- Metodologia de prognoză
- Tendințele pieței pe termen scurt în DOT (zile de tratament), unități și valori (RON, Eur și US$)
- Perspective la nivelul grupelor terapeutice ATC1
- Prognoza pe termen mediu 2023-2026
- Recomandări
Deși programele cost-volum și cost-volum-rezultat sunt un motor major al creșterii în valoare în ansamblu, ele sunt puternic influențate de politicile autorităților sanitare și sunt atipice pentru restul evoluției organice a pieței de farmaceutice din România. Evoluția lor nu poate fi prevăzută de modele statistice, prin urmare acestea nu sunt incluse în această prognoză de piață. De asemenea, doar câteva companii farmaceutice activează în aceste segmente specifice, în timp ce marea majoritate activează pe celelalte canale și segmente ale pieței. Am considerat că o țintă obiectivă de creștere pentru o astfel de majoritate nu ar trebui să includă aceste segmente, deoarece ar putea distorsiona semnificativ rezultatele.
Până în prezent, prognoza pentru medicamentele fără prescripție medicală și suplimentele nutriționale nu a luat în considerare dezvoltarea canalului online, care deocamdată are o pondere destul de redusă, deși se așteaptă să crească semnificativ datorită unei multitudini de factori precum diversitatea ofertei, comoditatea achiziției online, reduceri semnificative de preț și resursele însemnate direcționate către promovarea acestui canal de către producătorii de produse farmaceutice.
Pentru 2024, vă recomandăm să luați în considerare un procent de creștere a pieței de aproximativ 7,4% în DOT, 4,9% în unități și 14,8% în lei, deoarece volatilitatea pieței rămâne ridicată în mediul economic actual.
Vânzările în valoare (lei) sunt raportate la nivelul prețului de achiziție al farmaciei (PPP-Pharmacy Purchase Price). Ratele de creștere în valutele forte pot fi ajustate în continuare, pe baza altor surse de informații sau a ratelor de schimb utilizate în cadrul fiecărei companii.
Între 2024 și 2026, piața farmaceutică este de așteptat să crească cu o rată de creștere anuală compusă (CAGR) de 12,2% în monedă locală, pe baza unui indice CAGR în volum de 3,5% și a unui CAGR DOT de 5,7%.
Factori care influențează evoluția pieței farmaceutice din România
Factori cheie pozitivi în evoluția pieței:
- Întârzieri și perturbări în diagnosticarea pacienților, ca efecte post-pandemice de durată: perturbarea comportamentelor tipice de a apela la asistența medicală a condus la o creștere a cazurilor nediagnosticate și la agravarea bolilor, în special boli cardiovasculare, cancer, obezitate, diabet de tip 1 și 2 etc.
- Schimbări în structura pieței la nivelul mixului de produse: creșterea moderată a volumului și a numărului de zile de tratament a fost însoțită de o creștere semnificativă a prețului mediu pe unitate, determinată în mare măsură de o modificare a mixului de produse, deoarece în ultimii ani produsele mai ieftine au fost retrase treptat de pe piață ca fiind nesustenabile d.p.d.v. economic, fiind înlocuite cu alternative terapeutice mai costisitoare
- Extinderea compensării: finanțarea pentru tratamentele generice acute și cronice, adesea cu costuri mai mici, precum și pentru noile tratamente de specialitate cu costuri mai ridicate, cuprinse în Programele Naționale de Sănătate a crescut în 2022 față de 2021 cu 6,5% și este prevăzut a crește și în 2024
- Medicamentele OTC și suplimentele nutriționale din retail își vor continua strategia „over-push” beneficiind de:
- Un cadru de reglementare favorabil și o tendință crescândă de automedicație și autoîngrijire
- O creștere a prețurilor OTC&FS din cauza inflației ridicate și a costurilor pentru energie
- Creșterea canalului de vânzări online favorizat de mobilitatea restrânsă în timpul pandemiei, diversificarea ofertei, politica de prețuri și comoditatea achiziției, în perioada post-pandemie
- Resurse de promovare semnificative direcționate către acest segment de către producătorii și marile lanțuri de farmacii (online și offline)
- Extinderea pieţei private de sănătate pe măsură ce economia şi venitul disponibil al unor segmente de populaţie au crescut în ultimii ani, ca alternativă la disfuncţionalităţile sistemului public
Factori cheie negativi în evoluția pieței:
- Impactul potențial al factorilor economici asupra bugetului pentru sănătate – criza economică actuală și bugetul insuficient pentru cheltuielile cu medicamente al CNAS ar putea determina autoritățile din domeniul sănătății să adopte măsuri mai stricte de limitare a costurilor la medicamente în anii următori. Se așteaptă ca prețurile și valoarea medicamentelor să fie supuse unui control sporit în această perioadă
- Mulți pacienți au rămas mai puțin implicați față de propria stare de sănătate, ceea ce duce probabil la menținerea unui număr ridicat de diagnostice și tratamente perturbate sau întârziate. De exemplu, piața spitalelor este încă afectată deoarece numărul de pacienți în 2023 (3,62 mil.) este încă sub nivelul din 2019 (4,15 mil.)
- Exportul paralel de medicamente este încă atractiv în România, datorită sistemului de referențiere ca cel mai mic preț din coșul de 12 țări UE
- Scăderea populației din cauza emigrației și a unei rate naturale de creștere negativă
- La nivel global, criza costului vieții are implicații semnificative pentru asistența medicală, deoarece bugetele gospodăriilor sunt tot mai restrânse și determină o încetare sau o amânare a tratamentelor
- Turbulențe pe piața regională pe termen mediu: ca efect continuu al conflictului dintre Rusia și Ucraina, indicând incertitudine pentru viitor și precauții din partea jucătorilor din piață în asumarea de angajamente de dezvoltare pe termen mediu și lung
Pentru mai multe informații privind evoluția pieței farmaceutice din Romania în perioada 2023 – 2026, vă invităm să accesați un extras al studiului nostru.