Ministerului Sănătății a decis începând cu acest an implementarea unei strategii pentru diminuarea consumului excesiv al medicamentelor de tip antibiotice și antifungice de uz sistemic. Aceasta a fost pusă în aplicare prin emiterea unui Ordin nr. 63/2024 din 10 ianuarie 2024, care prevede ca aceste medicamente să poată fi eliberate numai în baza unei prescripții medicale.
Antibioticele și antifungicele de uz sistemic pot fi eliberate și în lipsa unei prescripții medicale în situații de urgență medicală. În acest caz trebuie respectată cantitatea maximă aferentă unei doze de urgență, calculată în acord cu modul de administrare al produsului. Doza de urgență poate fi eliberată o singură dată în cursul unui tratament, în baza unei declarații pe proprie răspundere completată de pacient/aparținător în farmacie. Pacientul trebuie să se prezinte ulterior la medic pentru a obține o prescripție adaptată afecțiunii sale.
Iată tot ceea ce trebuie să știți cu privire la noua metodologie de monitorizare a prescrierii și eliberării de antibiotice, cât și despre adaptările aduse în aplicațiile Cegedim RX pentru integrarea acestor noi reguli.
Monitorizarea prescrierii și eliberării antibioticelor și antifungicelor de uz sistemic
Metodologia de monitorizare a prescrierii și eliberării antibioticelor și antifungicelor a fost aprobata inițial prin Ordinul nr. 63/2024 din 10 ianuarie 2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 41 din 17 ianuarie 2024. Aceasta a fost ulterior modificată prin Ordinul nr. 183/2024 din 22 ianuarie 2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 58 din 23 ianuarie 2024. Modificările aduse vizează următoarele aspecte:
- Doza de urgență, în lipsa unei prescripții medicale, poate fi eliberată în cantitatea maximă aferentă dozei pe 48 de ore (termen redus de la 72 ore);
- Anexa 3 cuprinzând declarația pe proprie răspundere a pacientului;
- Anexa 1 cuprinzând denumirile comune internaționale din categoria antibiotice și antifungice de uz sistemic.
Lista denumirilor comune internaționale prevazute în anexa nr. 1 se actualizează periodic de către Ministerul Sănătații, la propunerea Agenției Naționale a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR), în acord cu actualizarea Nomenclatorului medicamentelor de uz uman.
Acest nou tip de rețetă se folosește la prescrierea antibioticelor și antifungicelor în afara sistemului de asigurări. Pacienții asigurați pot beneficia în continuare de aceste medicamente compensate prescrise pe rețeta electronica (Ordinul nr. 183/2024, art. 3).
Rețete de antibiotice: ce câmpuri obligatorii trebuie să conțină?
Ordinul nr. 63/2024 reglementează de asemenea informațiile minime pe care trebuie să le cuprindă rețetele și nu impune nici un model special de formular pentru prescripțiile medicale. Conform art. 5 al acestuia, rețetele prescrise pentru medicamentele din categoria antibiotice și antifungice de uz sistemic trebuie să conțină obligatoriu următoarele câmpuri:
- Seria și numărul prescripției medicale, unice, generate la nivelul fiecărui prescriptor
- Unitatea sanitară identificată prin denumire, adresă și număr de telefon
- Datele pacientului căruia îi sunt prescrise medicamentele (CNP/CID/Nr. pașaport/Nr. card EU – pentru cetățeni străini)
- Codul de diagnostic integrat în cadrul SIUI al asigurărilor sociale de sănătate din România
- Medicamentul prescris, caracterizat prin: denumire comună internațională, concentrație, forma farmaceutică, mod de administrare, cantitate, durata tratamentului
- Semnătura medicului prescriptor
- Codul de parafă
- Data eliberării prescripției medicale
Raportarea rețetelor de antibiotice: noul termen anunțat
În ceea ce privește raportarea eliberării de antibiotice, un nou Ordin nr. 1.476/2024 din 18 martie 2024 a venit să modifice metodologia aprobata prin Ordinul nr. 63/2024. Conform noului ordin, farmaciile au mai nou la dispoziție un termen de 105 zile (extins de la 60 de zile) de la intrarea în vigoare a ordinului inițial pentru a-și adapta sistemele informatice și a efectua în SER raportările zilnice obligatorii legate de rețetele cu antibiotice eliberate.
Prin urmare, noul termen limită pentru aceast tip de raportare este 2 mai 2024. Astfel, conform Ministerului Sănătății, în baza datelor colectate în timp real, se vor putea lua cele mai bune măsuri pentru reducerea utilizării excesive a antibioticelor și a riscurilor asociate.
Eliberarea rețetelor pentru antibiotice în aplicația Pharmec Farmacie
Pentru a asigura respectarea acestor noi reglementări în vigoare, echipa Cegedim RX a dezvoltat un nou tip de rețetă pentru antibiotice în aplicația Pharmec FarmacieTM. Obiectivul nostru este acela de a facilita pentru farmacii eliberarea rapidă a acestui tip de rețete și a formularelor pentru urgențe.
Iată cum funcționează acest nou tip de rețetă:
- Atunci când utilizatorul/farmacistul accesează noul tip de rețetă „Antibiotice” cu tasta F2, aplicația filtrează automat denumirile comerciale ale produselor aflate în stoc conform DCI-urilor din Ordinul nr. 63/2024;
- Atunci cand utilizatorul/farmacistul selectează un antibiotic din lista de produse, aplicația afișeaza un mesaj automat oferind posibilitatea alegerii între următoarele opțiuni, în funcție de cum urmează să fie eliberat produsul:
- Cu Prescripție medicală
- Ca Doză de urgență
- Cu Bon normal